Avgiftshöjning från och med 2025-01-01
Med anledning av ökade kostnader såsom:
– Fördelaktiga lån som löper ut i framtiden
– Ökade kostnader för underhåll kommande år
Har styrelsen beslutat att inför 2025 höja avgiften för alla bostäder med 2%. Styrelsen anser att detta är nödvändigt för att få föreningens ekonomi att gå ihop till följd av ökade kostnader.
Som medlem kan du bidra med att sänka kostnader genom att inte ha fönster öppna samtidigt som elementen är påslagna, sänka inomhustemperaturen eller att duscha svalare och under kortare tid.
Avgiftshöjningen träder i kraft från och med 2025-01-01.
Stamspolning
Vi vill informera om att det snart är dags för stamspolning i fastigheten. Detta arbete är en viktig del av vårt underhåll och hjälper oss att förebygga problem i avloppssystemet. Mer information om exakt datum och tider kommer att skickas ut inom kort. Vi ber er att vara tillgängliga för att ge tillträde till era lägenheter när det behövs. Preliminärt så sker detta under kvartal 1 2025.
Brandvarnarens dag, 1/12
December innebär mörkare tider och fler ljus tända vilket ökar risken för bränder. Varje bostad skall ha minst en fungerande brandvarnare. Som boende ansvarar du själv för att din brandvarnare är fungerande. Testa din brandvarnare minst en gång per år. En rekommendation är att byta brandvarnaren minst vart 10:e år, och batteri en gång per år.
Det är även rekommenderat att du har en brandfilt och en brandsläckare hemma. För bostäder rekommenderas Räddningsverkets pulversläckare på minst 6 kg. Kom också ihåg att släcka alla ljus innan ni lämnar lägenheten eller går och lägger er!
Fimpa inte ut över balkongerna
Föreningen har fortfarande problem med att det slängs fimpar från balkonger som i sin tur landar på andra medlemmars balkonger.
Styrelsen vill påminna om att detta är absolut förbjudet utifrån risken att starta brand i eller runt om fastigheten.
Det är viktigt att vi tänker på våra grannar och att aldrig slänga någon form av föremål från balkongen.
Sop- & matavfallshantering – Ändrade rutiner
För att hålla ordning och säkerställa en smidig hantering av sopor, kommer soprummets luckor att vara stängda från 1a februari. Alla medlemmar är välkomna att gå in själva och kasta sina sopor direkt i respektive kärl. Vi uppskattar om ni hjälper till att hålla rent och sorterar avfallet enligt anvisningarna.
Elbilsladdare
Vi är glada att meddela att vi nu erbjuder moderna laddningslösningar för elbilar genom vårt samarbete med Laddaccess. Vår ambition är att främja hållbarhet och göra vårt boende ännu mer bekvämt för elbilsägare. Det ska vara lika enkelt att ladda bilen i en brf som för villaägaren. Laddaccess är ett företag som specialiserar sig på att tillhandahålla lösningar för laddning av elbilar, framförallt riktade till bostadsrättsföreningar och samfälligheter. Företaget erbjuder installation, underhåll och drift av laddstationer eller laddboxar som de sedan hyr ut direkt till boende genom ett avtal direkt mellan bostadsrättsägaren och Laddaccess. Detta innebär 0 kostnader för oss som förening samtidigt som vi ökar fastighetens attraktivitet. Priset för dig som hyrkund består av en startavgift,
en månadshyra och en kostnad per förbrukad kWh till självkostnadspris.* Fördelen med Laddaccess är att de har ett rent hyresavtal utan inbyggda restvärden på föreningen, snabb tid för installation efter beställning respektive avslut efter uppsägning samt gynnsam prisnivå för kunder.
OBS! Du behöver vara medlem samt ha en parkeringsplats i föreningen för att kunna ta del av detta erbjudande.
Vill du installera en elbilsladdare på din parkeringsplats? Klicka bara på denna länk och fyll i formuläret.
Kolla din brandvarnare:
Hösten är kommen och med det även mörkret, många använder gärna levande ljus så här kommer en extra påminnelse att kolla så att era brandvarnare fungerar.
Testa din brandvarnare regelbundet, byt batteri en gång per år eller när brandvarnaren piper. Kolla bäst-före-datum och byt den om det datumet har passerat. De brandvarnare som sattes in när fastigheten var klar för inflyttning har gått ut och behöver bytas. Det är ditt ansvar som bostadsrättsinnehavare att se till att din brandvarnare fungerar.
Nyckelfri hemtjänst
Styrelsen fick på föreningsstämman 2023-05-31 en fråga gällande vilka hemtjänstföretag som har tillgång till vår fastighet. Efter kontakt med Stockholm stad har vi fått följande information:
Alla hemtjänstutförare, privata som kommunala omfattas av nyckelfri hemtjänst. Detta innebär dock inte att alla hemtjänstutförare har tillgång till alla ”nyckelfria lås”, utan endast till de lås där de har kunder.
Följande företag har i dagsläget (2023-06-08) tillgång till vår fastighet:
- AB Roo
- Omsorgsfamiljen i Västertorp
För att se alla hemtjänstutförare i Stockholm, följd denna länk: Äldreomsorg Stockholm
Ny policy för andrahandsuthyrningar:
Från och med den 1 mars 2023 gäller en ny policy för andrahandsuthyrning i Brf Insteget. Policyn gäller för alla nya ansökningar inkomna från och med detta datum. Det är varje bostadsrättsägares egna ansvar att läsa och vara införstådd i denna policy vid ansökan om andrahandsuthyrning.
Policyn omfattar bestämmelser om den övergripande strukturen för andrahandsuthyrning inom bostadsrättsföreningen BRF Insteget. Syftet är att tydliggöra bostadsrättsägares skyldigheter och ansvar samt på vilka grunder som andrahandsuthyrning godkänns.
Policyn går att läsa här: Andrahandsuthyrning
Uppdaterade trivselregler:
Styrelsen har tagit fram uppdaterade trivselregler. Dessa går att läsa här: Trivsel- och ordningsregler. Dessa innehåller bland annat förtydligande kring sopsortering då detta tyvärr inte har efterlevts ordentligt och leder till onödiga kostnader för föreningen.
Parkering:
All hantering av uthyrning av parkeringsplatser sker via HSB portalen. För att ställa sig i kö, se kötid eller lämna intresse för objekt logga in på Mitt HSB, gå in under Mina sidor och sedan Mina köer. Står du i kö sedan tidigare kommer detta synas där.
Har man lämnat intresseanmälan på en ledig parkeringsplats tilldelas denna till den med längst kötid. Avtal upprättas och arkiveras under Mina Sidor -> Min Bostad -> Bostadsavtal. Vill man säga upp sin parkering görs detta på samma ställe.
Håll rent i korridorer:
Vi vill påminna alla boende i föreningen att det inte är tillåtet att ha saker ståendes i korridorer eller entréer pga brandrisk. Detta gäller även dörrmattor och liknande! Sköts inte detta kommer det att resultera i onödiga kostnader för föreningen för bortforsling.
Inga cyklar i barnvagnsrummet:
Cyklar ska ställas i föreningens cykelställ utanför portarna eller nere i garaget. Barnvagnsrum och andra gemensamma utrymmen är inte till för att användas som cykelparkering.